Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Megabajty na torach - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Analityka i Business Intelligence

Megabajty na torach

27 kwietnia 2023 8 min czytania

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi. Planowanie pociągów towarowych wymaga uzgodnień między stronami, ale wspiera je system IT pozwalający na częściową albo pełną automatyzację wielu procesów biznesowych.

Partenerem materiału jest Petrosoft.

Efektywne planowanie pociągów towarowych jest bardzo skomplikowanym procesem, uzależnionym od wielu zmiennych, które na niego wpływają. Dlatego ważnym elementem jest praca na danych w czasie rzeczywistym. Osoba za to odpowiedzialna musi znać bieżące położenie lokomotyw, wagonów, wiedzieć, czy będą w danym czasie dostępni maszyniści oraz infrastruktura, czyli zasoby, które zostały uwzględnione na poziomie planowania operacyjnego. Każda zmiana związana z niedostępnością zasobów burzy cały proces i wymaga ponownego planowania. Problem rozwiązuje system informatyczny, wykorzystujący zaawansowane narzędzia IT, który może automatycznie albo półautomatycznie zaplanować transport koleją na podstawie dostępności zasobów, zleceń handlowych oraz listów przewozowych.

System informatyczny wspomaga optymalizowanie wykorzystania zasobów kolejowych. Godzina pracy lokomotywy może przynieść przychód w wysokości kilkuset złotych. Łatwo więc policzyć straty wynikające z przestojów, mnożąc tę kwotę przez 365 dni w roku i liczbę lokomotyw będących w zasobach materialnych firmy. Okazuje się, że nieefektywne korzystanie z taboru może potężnie uszczuplać wpływy.

Zintegrowany <a href=>system informatyczny, z którego korzystają uczestnicy rynku przewozów kolejowych typu cargo, nie tylko optymalizuje proces planowania, ale też pozwala zwiększyć przychody poprzez efektywne wykorzystanie taboru kolejowego, optymalizuje koszty eksploatacji i samych przewozów.

Jak ten proces wygląda? Zanim przewoźnik kolejowy uruchomi pociąg towarowy, musi przeprowadzić wiele działań biznesowych, w które wchodzą:

  • handlowe – zapytania ofertowe, oferty, kalkulacje, planowane umowy przewozowe, rozliczenie przewozów;

  • kontrolingowe – system na bieżąco monitoruje rentowność przewozów w stosunku do kalkulacji planowanej;

  • planowanie strategiczne – plan pociągów tygodniowy/miesięczny na podstawie zleceń przewozów od klientów;

  • planowanie operacyjne – realizowanie przewozów, planowanie obsad, tzw. obiegowanie wagonów i lokomotyw (chodzi o ustalenie miejsca geograficznego położenia wagonu i lokomotywy oraz zaplanowanie przyjazdu taboru do miejsca docelowego);

  • techniczne – monitorowanie przeglądów: lokomotywy i wagony muszą mieć wykonane przeglądy zgodnie z obowiązującymi przepisami, monitorowane są też podzespoły wagonów i lokomotyw (wyposażenie), które mają własny cykl przeglądowy;

  • osobowe – monitorowanie czasu pracy, znajomości szlaku, uprawnień i licencji na lokomotywy, badań lekarskich (aby uruchomić lokomotywę, maszynista musi posiadać ważną licencję maszynisty, świadectwo znajomości danego typu lokomotywy, posiadać „znajomość szlaku”).

Branżowe rozwiązanie informatyczne dla rozproszonych uczestników rynku

Sprawdzony system RAILSoft Business Solutions do zarządzania firmami kolejowymi (w tym do realizacji przewozów kolejowych) oferuje firma Petrosoft.pl Technologie Informatyczne, która już od 12 lat dostarcza rozwiązania IT dla branży kolejowej. Jej branżowe doświadczenie to 18 wdrożeń w firmach kolejowych, w tym dla dziesięciu przewoźników (osiem zakończonych wdrożeń, dwa w trakcie), w firmach zajmujących się wynajmem wagonów i lokomotyw, naprawami taboru, prowadzących intermodalny terminal kontenerowy (szeroki tor / wąski tor / transport samochodowy), zarządzających bocznicami kolejowymi.

System RAILSoft Business Solutions obsługuje powyżej 24% pracy przewozowej w Polsce oraz ok. 19% masy towarów przewiezionych koleją w Polsce, około 26% w przewozach intermodalnych według masy.

RAILSoft pozwala na integrację z innymi systemami, które obsługują: dokumenty R7, listy przewozowe, dane kartotekowe. Poza tym przewoźnicy mogą awizować przyjazdy pociągów oraz generować listy przewozowe. Pracownicy za pomocą urządzeń mobilnych wypełniają karty pracy oraz przygotowują dokumenty kolejowe wymagane przepisami prawa.

System pozwala również na pracę w modelu wielofirmowym – przedsiębiorstwa mogą mieć podgląd na wspólne zasoby, mają dostęp do zaplanowanych pociągów, rejestrują umowy handlowe, które definiują zasady rozliczeń usług przewozowych z ich klientami. Wykorzystanie platformy automatyzuje wiele czynności, które obecnie są wykonywane manualnie. Firmy mogą sobie świadczyć wzajemne usługi z wykorzystaniem wspólnego modułu „Planowania pociągów”, co powoduje elastyczność planowania i szybkość obsługi klienta.

Firma oferująca usługę przewozów, która korzysta z platformy, może w tej sytuacji konkurować ceną, elastycznością i czasem dostaw, a przede wszystkim optymalnie wykorzystać swoje zasoby, czyli zmniejszyć koszty i zwiększyć przychody.

Elementem integracyjnym jest również przekazywanie do systemu danych eksploatacyjnych lokomotyw w czasie rzeczywistym, co pozwala aktywnie przeciwdziałać usterkom i awariom. Kolejnym ważnym elementem jest wymiana danych z wykorzystaniem technologii blockchain, przeznaczonej dla przedsiębiorstw, które nie chcą używać modelu wielofirmowego.

Moduł „Sztucznej Inteligencji” automatyzuje proces planowania i replanowania pociągów w przypadku niedostępności zasobów. Pozwala również na podpowiadanie optymalnego wykorzystania lokomotyw pod kątem równomiernej eksploatacji oraz przewiduje usterki i awarie (predictive maintenance – zapobieganie usterkom).

Kto korzysta z infrastruktury

Na rynku polskim na infrastrukturze kolejowej operuje ponad 140 podmiotów, w tym 116 firm posiadających licencje przewoźników. W łańcuchu bezpieczeństwa kolejowego należy wymienić również: przewoźników kolejowych, firmy zajmujące się wynajmem lokomotyw i wagonów, przedsiębiorstwa odpowiedzialne za techniczne utrzymanie wagonów zgodnie z prawem (ECM), prowadzące warsztaty naprawcze i intermodalne terminale kontenerowe oraz zarządców bocznic.

Te, które chcą korzystać z infrastruktury kolejowej, muszą uzyskać certyfikat bezpieczeństwa kolejowego od regulatora Urzędu Transportu Kolejowego. Dokument reguluje zasady utrzymania taboru MMS (Maintenance Management System) oraz procedury bezpieczeństwa – SMS (Safety Management System). Za zarządzanie dostępem do infrastruktury kolejowej PKP PLK odpowiada system informatyczny SKRJ Indeks górny 1, dzięki któremu można zarezerwować i kupić rozkład jazdy Indeks górny 2. Z kolei system SEPE Indeks górny 3 służy do pobierania informacji zwrotnych od zarządcy infrastruktury.

Pewną barierą w przewozach jest dostępność zasobów, czyli lokomotyw, wagonów, ludzi (na przykład brakuje kilku tysięcy maszynistów oraz kilkuset lokomotyw).

Rozproszony rynek przewozów kolejowych zgodnie z regulacjami UE wprowadza bardzo dużą konkurencyjność w zakresie: cen za usługę, czasu dostarczenia przesyłki, wielkości nadawanej przesyłki kolejowej (w przypadku kolejowego transportu minimalną jednostką transportową jest wagon lub kontener), elastyczności usługi i obsługi, dostarczenia usługi kompleksowej: przewozowej, intermodalnej itp.

Platforma RAILSoft wiele z tych problemów rozwiązuje i optymalizuje pod kątem biznesowym.

  1. SKRJ – nazwa własna oprogramowania PKP PLK

  2. Wymóg formalny ze strony zarządcy infrastruktury (firma zarządzająca torami w Polsce). PKP PLK wymaga zakupienia rozkładu jazdy, czyli uzyskania zgody formalnej, za którą trzeba zapłacić, na wjazd na tory w danym dniu i godzinie na danej relacji.

  3. SEPE – nazwa własna oprogramowania PKP PLK

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Branża logistyczno–transportowa wkracza na poziom 4.0 

, Weronika Podhorecka PL

Branża TSL ma dwa główne problemy – brak kierowców i niskie marże. Ponieważ biznes działa na granicy opłacalności, to jeżeli ma kreować pozytywne doświadczenia klientów, powinien sięgać coraz szerzej po narzędzia cyfrowe.

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami 

, Anna Sobotnik PL

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski.

Nietypowe i ponadgabarytowe przesyłki w spedycji 

| ,

Organizacja przewozu towarów typowych nie jest tak skomplikowana jak przygotowanie przesyłki niestandardowej, ponadwymiarowej, niebezpiecznej czy szczególnie cennej.

Magazyny przyszłości 

, Paweł Sapek PL

Większość firm koncentruje się na rozwiązywaniu problemów klientów i działa tak, aby ułatwiać im prowadzenie biznesu.

Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech 

,

Grupę Raben łączy z Niemcami, Włochami i Czechami ścisła współpraca. Firma rozwija i promuje połączenia z tymi rynkami, a wspólnym mianownikiem tych działań w 2019 roku jest bolid Formuły Student.

Sukces dzięki optymalizacji 

,

Rozwój sektora logistycznego przyspiesza z każdym rokiem, a napędzają go zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnące wymagania klientów końcowych.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj