Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Prognozowanie sprzedaży w internecie na rynku B2B - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
E-commerce

Prognozowanie sprzedaży w internecie na rynku B2B

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Narzędzia typu customer intelligence i specjaliści, którzy z nich korzystają, mają szanse zrewolucjonizować handel elektroniczny na rynku B2B. Sukces będzie zależeć od samych przedsiębiorców, którzy powinni uświadomić sobie korzyści płynące z prognozowania sprzedaży i analizy zachowań klientów biznesowych.

Partnerem materiału jest Unity Group.

Handel elektroniczny na rynku B2C rozwija się bardzo dynamicznie. Wielokrotnie analizowano kondycję sklepów internetowych, zachowania zakupowe klientów, dobre praktyki i narzędzia do obsługi procesów online. Inaczej przedstawia się sytuacja handlu elektronicznego w B2B. Choć wartość tego rynku jest ponad czterokrotnie większa niż B2C (prognozuje się, że w 2020 roku przychody ze sprzedaży w Polsce wyniosą 344 miliardy złotych), nadal mamy zdecydowanie mniej informacji o tym, jakie są przyzwyczajenia zakupowe przedsiębiorców oraz jak powinny być zorganizowane procesy sprzedażowe.

Ważnym czynnikiem sukcesu w sprzedaży online jest skuteczna analiza danych. E‑commerce dla detalu opiera się w zdecydowanej większości na pozyskiwaniu nowych klientów i próbie ich utrzymania w taki sposób, aby zakupy były powtarzalne. Analiza sprzedaży B2C koncentruje się na odkrywaniu kanałów i źródeł pozyskiwania klientów oraz śledzeniu ich zachowań na ścieżce zakupowej. W handlu internetowym na rynku B2B charakterystyka sprzedaży jest najczęściej odmienna. Tu analiza opiera się na odnajdywaniu schematów i przyzwyczajeń kontrahentów, co powinno prowadzić do opracowania sposobów zwiększania wartości i pozycji zamówień oraz ograniczenia rezygnacji z zakupów.

Narzędzia wspierające sprzedaż

Wolumen zamówień klientów biznesowych jest znacznie większy niż klientów detalicznych, dlatego do przetworzenia dużej liczby danych opisujących ich zachowania i potrzeby niezbędne są specjalistyczne aplikacje oraz metody analityczne. Niestety, w przeciwieństwie do rynku B2C, który dysponuje licznymi systemami wsparcia sprzedaży i marketingu, B2B jeszcze do niedawna rzadko z nich korzystał. Realizując plany sprzedażowe, bazował prawie w stu procentach na efektywności handlowców, których zaangażowanie jest uzależnione od różnych systemów prowizyjnych i motywacyjnych.

Digitalizacja zaczęła zmieniać tę sytuację. Gromadzenie najważniejszych informacji o kontrahentach/klientach pozwala dokładniej poznać ich zwyczaje zakupowe oraz pogrupować pod względem atrakcyjności. Służą do tego oprogramowania wykorzystujące technologie i narzędzia z zakresu analityki biznesowej (business intelligence, BI) oraz wielkich zbiorów danych (big data). Dzięki takiemu wsparciu liderzy B2B osiągają coraz lepsze rezultaty w obszarze sprzedaży.

Chociaż firmy działające na rynku B2B coraz częściej dysponują zaawansowanymi narzędziami z zakresu BI lub rozpoczynają projekty oparte na big data, stosunkowo rzadko używają narzędzi służących do gromadzenia i analizowania informacji o klientach (customer intelligence, CI). Ta grupa oprogramowania umożliwia m.in. wsparcie działów sprzedaży poprzez automatyczne wykrywanie wzorców zakupowych klientów i rekomendacje działań, które warto w stosunku do nich podjąć. Na przykład system dostrzega, że istnieje grupa firm, która kupuje produkty A razem z produktami B. Odnajduje więc klientów, którzy kupili produkt A, a nie zakupili produktu B. Na podstawie historii zakupowej system wie, że warto tej grupie polecić produkt B.

Narzędzia CI, takie jak upsaily.com, przy użyciu wybranych mechanizmów i algorytmów uczenia maszynowego są w stanie szybko dostarczyć zestawy gotowych hipotez (na przykład preferencje zakupowe wybranych grup nabywców biznesowych), bez wsparcia specjalistycznych analiz ekspertów z konkretnych dziedzin. Takie powiązanie rezultatów analizy danych z wiedzą ekspercką dotyczącą funkcjonowania organizacji handlowych umożliwia automatyczne generowanie rekomendacji dla działań biznesowych. To z kolei może bardzo korzystnie wpływać na poprawę jakości decyzji biznesowych – zarówno po stronie decydentów, jak i handlowców, dla których tworzone zadania u wybranych klientów mogą zostać częściowo zautomatyzowane na podstawie wniosków wysuniętych przez system.

W wielu przypadkach jakość automatycznych analiz wykonywanych przez algorytmy uczenia maszynowego jest zdecydowanie wyższa niż analiz wykonywanych przez ekspertów z różnych dziedzin. Podobnie jest w przypadku raportów, szczególnie tych bardziej skomplikowanych, na przykład prognozujących konkretne zachowania kupujących. Poza tym w obu sytuacjach nieporównywalnie krótsze są czasy przygotowania takich dokumentów.

Lojalność klientów

Efekty biznesowe

Dzięki dostępowi do gotowych i zautomatyzowanych analiz jesteśmy w stanie błyskawicznie zareagować na potencjalnie ciekawe lub niepokojące sytuacje dotyczące zachowań zakupowych pojedynczych firm. Jeśli dany klient zaczął zmniejszać liczbę systematycznych dotąd zamówień (może zaczął kupować u konkurencji) lub ich liczba zaskakująco się zwiększyła (może wygrał jakiś przetarg i warto dowiedzieć się, czy możemy mu jeszcze coś zasugerować), możemy na takie informacje szybko odpowiedzieć konkretnymi działaniami.

Poza tym analizy pozwalają się zorientować, jaka jest elastyczność cenowa poszczególnych grup odbiorców biznesowych oraz klientów indywidualnych, i dzięki temu świadomie i niemal automatycznie zarządzać polityką cenową. Efektem takich działań mogą być również częściowo lub w pełni automatycznie przygotowane plany cenowe, polityka rabatowa czy inne warunki transakcyjne dla pojedynczego klienta, co w efekcie przełoży się na maksymalizację wybranych wskaźników biznesowych organizacji handlującej w sieci. Dodatkowo szybkie analizy otwierają drogę do dynamicznego ustalania cen i rabatów w kontekście dostępności towarów w magazynie, wysokości marży na danym produkcie, jego rotacji i wielu innych mierników.

? ? ?

Droga do osiągnięcia przewagi na trudnym rynku B2B wiedzie przez integrację danych pochodzących z różnych kanałów kontaktu z klientem oraz zaprojektowanie i zbudowanie narzędzi do analizy. Dzięki wnioskom z analiz łatwiej zrozumieć motywację i potrzeby klientów i, co ważne, wykorzystać je do kreowania polityki marketingowej i sprzedażowej. Pomocne są w tym technologie oraz narzędzia big data. Zanim jednak podejmiemy decyzję o wdrożeniu rozwiązań służących gromadzeniu i analizowaniu informacji o klientach, powinniśmy zadać sobie kilka pytań. Warto się dowiedzieć, czy bez CI twoja organizacja byłaby w stanie zauważyć, że kilku klientów (niekoniecznie największych) zaczyna kupować u konkurencji. Czy zorientowałaby się, że w danym regionie czy w wybranym segmencie klientów bieżący miesiąc zapowiada się dużo słabiej niż poprzedni i jak powinna zareagować? Czy narzędzia typu customer intelligence zwiększyłyby skuteczność działań zespołu sprzedaży?

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zakupy w sieci na rynku B2B 

, Weronika Podhorecka PL

Adaptacja rozwiązań znanych z rynku B2C, które wspierają handel elektroniczny, otwiera graczom B2B nowe kanały dotarcia do zewnętrznych partnerów i kontaktu z nimi.

Między sklepem stacjonarnym a wirtualnym 

, Marcin Szczur

Rynek mebli jeszcze niedawno był jednym z ostatnich bastionów tradycyjnych zakupów. Jednak, nic nie powstrzyma trendu przenoszenia się handlu do internetu, nawet duże gabaryty produktów.

Cyfrowa rewolucja w handlu 

, Magdalena Krasoń-Wałęsiak

Współczesny konsument oczekuje trzech rzeczy — możliwości wyboru produktu lub usługi dopasowanych do jego preferencji, kompleksowej informacji oraz satysfakcjonującego doświadczenia w trakcie zakupów.

Technologia w służbie biznesu 

, Jarosław Kubisiak PL

Nowoczesne platformy sprzedażowe powinny nie tylko odpowiadać na aktualne potrzeby firm, ale też umożliwiać płynne realizowanie długoterminowych strategii.

Zarządzanie globalną marką w rozproszonej strukturze 

, Paweł Wróbel PL

Piękno i digitalizacja doskonale się uzupełniają, dlatego jedną z sił napędowych rynku kosmetycznego jest cyfrowa rewolucja. L’Oréal konsekwentnie rozwija nową przestrzeń — beauty-tech.

Streamsoft Verto w sklepie piłkarskim R-GOL.com 

, Wiktor Naskręt PL

Silne trendy w nowoczesnym handlu, takie jak omnichannel, showrooming, webrooming, mogły powstać dzięki rozwiązaniom oferowanym przez systemy klasy ERP.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj