Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Marketing Automation – odpowiedź na wymuszoną cyfrową rewolucję - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Automatyzacja i robotyzacja

Marketing Automation – odpowiedź na wymuszoną cyfrową rewolucję

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Nikt nie był w stanie przewidzieć, że w ciągu kilku tygodni zostaniemy niemal zupełnie pozbawieni wielu narzędzi przeznaczonych do sprzedaży i marketingu, a digitalizacja stanie się koniecznością – niezależnie od stopnia naszego przygotowania, wiedzy czy posiadanych zasobów.

Do tej pory jedną z głównych reakcji na ogłoszoną pandemię było ograniczanie budżetów marketingowych i redukcja zespołów. Warto jednak podkreślić, że w sytuacjach kryzysowych pozbawianie się możliwości skutecznej komunikacji za pośrednictwem sieci może być niewybaczalnym błędem. Szczególnie teraz warto dbać o zwiększenie kompetencji i efektywności pracy zespołu ds. marketingu oraz integrować procesy: marketingowe i sprzedażowe. Z tego względu wskazane jest zwracanie większej uwagi na systemy automatyzujące marketing (ang. Marketing Automation), które wkrótce będą pełnić podobną rolę w transformacji tego typu procesów, jak niegdyś systemy CRM (system, który automatyzuje i wspomaga procesy na styku klient‑organizacja w zakresie pozyskania oraz utrzymania klienta – przyp. red.).

Marketing Automation – dlaczego teraz?

Od wielu lat organizacje dążą do stanu, w którym wszystkie informacje o klientach będą dostępne w jednym miejscu i zaprezentowane w czytelny sposób. Wówczas na ich podstawie decydenci będą mogli wyciągać wnioski i podejmować trafne decyzje biznesowe. Do tej pory tę rolę spełniały systemy CRM, uzupełniane modułami Business Intelligence (przekształcanie danych w informacje, które mogą zostać wykorzystane do budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa – przyp. red.). Okazało się jednak, że informacje zbierane w tych systemach nie są wystarczające, ponieważ klienci wchodzą w interakcje z organizacjami, korzystając z wielu kanałów, które nie są zintegrowane z systemami CRM.

Jak bowiem wynika z badania firmy Gartner, klienci ponad 27% czasu przeznaczonego na proces zakupowy spędzają na samodzielnym wyszukiwaniu produktów i informacji o nich za pośrednictwem sieci. Podczas gdy na spotkania z handlowcami przeznaczają jedynie 17% tego czasu. Oznacza to, że w momencie pierwszej interakcji ze sprzedawcą proces decyzyjny kupującego jest zaawansowany w ok. 57% (badanie CEB 2018 Digital B2B Buyer Survey, przeprowadzone w segmencie B2B).

Z punktu widzenia efektywności procesu sprzedaży kluczowe jest zatem zrozumienie i zarządzenie cyfrowymi interakcjami z potencjalnym klientem. A właśnie tym zajmują się systemy Marketing Automation – „nasłuchują” wszelkich interakcji potencjalnych klientów z umieszczonymi w sieci treściami. Przykładowo jeśli ktoś odwiedza naszą stronę, to przy kolejnej wizycie system może go rozpoznać i zmodyfikować treść witryny, biorąc pod uwagę przeglądane uprzednio podstrony w naszej domenie.

Jeżeli natomiast internauta, pobierając e‑booka czy rejestrując się na webinar, pozostawi swoje dane – od tego momentu jest już dla nas „nazwanym” użytkownikiem, któremu możemy serwować treści dopasowane do jego profilu. Innymi słowy, każda interakcja (otworzenie wiadomości, wizyta na stronie, wypełnienie formularza) będzie zapisywana w profilu klienta po to, aby dać możliwość dokonania oceny tej interakcji i zaplanowania kolejnych działań. Oczywiście wszystkie te czynności powinny odbywać się za zgodą klienta, której warunki są regulowane rozporządzeniem RODO.

Marketing Automation to oprogramowanie, dzięki któremu możemy:

  • Analizować zachowania potencjalnych oraz obecnych klientów w przestrzeni cyfrowej.

  • Projektować kolejne wysoce spersonalizowane interakcje na bazie tych zachowań lub pozyskanych danych (np. w formularzach).

  • Dokonywać automatycznej oceny gotowości do zakupu (ang. lead scoring).

  • Projektować działania (kampanie) z wykorzystaniem wielu kanałów komunikacji (m.in. reklamy, e‑mailing, social media marketing, SMS, Digital Signage).

  • Precyzyjnie analizować wpływ poszczególnych działań marketingowych na efekty sprzedażowe.

  • Zarządzać dostępem do danych osobowych oraz egzekwować przepisy i politykę ochrony danych klientów.

Korzyści wynikające z wdrożenia Marketing Automation

Efekty wykorzystania systemu Marketing Automation wychodzą daleko poza sam dział marketingu. Przy odpowiednim przygotowaniu i wdrożeniu tego typu narzędzia korzyści, oprócz marketerów, powinni zauważyć również menedżerowie działów sprzedaży, dyrektorzy finansowi, osoby odpowiedzialne za ochronę danych i zgodność z RODO, menedżerowie obsługi klienta czy osoby odpowiedzialne za research i badania klientów.

Badania przeprowadzone przez Nucleus Research dowodzą, że automatyzacja marketingu zwiększa efektywność sprzedażową o 14,5% i pozwala na zaoszczędzenie 12% wydatków marketingowych. Inne badanie, zrealizowane przez Annuitas Group, wskazuje na ogromny (451%) wzrost ilości kwalifikowanych leadów w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) dzięki możliwości ich automatycznej pielęgnacji (ang. nurturing) przez wiele tygodni, a nawet miesięcy. Co ważne, rośnie też wartość tych leadów – są średnio o 47% większe niż te generowane tradycyjnymi metodami marketingowymi.

Badania Salesforce potwierdzają i uzupełniają listę konkretnych korzyści, jakie uzyskuje się, wprowadzając system marketing automation.

Oto najważniejsze z nich:

-27% więcej leadów marketingowych;

-30% większa konwersja leadów na sprzedaż;

-25% większy zwrot z inwestycji w kampanie marketingowe (ROI).

Oczywiście te rezultaty nie pojawiają się od razu. Według badania „Email Marketing Industy Census” (2017), przeprowadzonego przez eConsultancy – ok. 32% firm widzi wymierne efekty sprzedażowe po 12 miesiącach od wdrożenia Marketing Automation. Dlatego tak ważne są strategia i planowanie, dzięki któremu można dobrze przygotować się do tego procesu.

W jaki sposób firmy osiągają te rezultaty?

Wzrost ilości i jakości generowanych leadów oraz ich konwersja na sprzedaż jest możliwa dzięki temu, że wchodzimy z potencjalnym klientem w interakcje, zanim jeszcze w ów proces zostaną zaangażowani sprzedawcy. Dzięki temu konsument może w swoim tempie, samodzielnie pozyskiwać wiedzę o rozwiązaniach czy produktach, a firma może w tym czasie zdobyć wiedzę o jego zachowaniach i potrzebach. W ten sposób można lepiej wybrać moment, w którym przejdzie do fazy sprzedaży produktu lub wręcz zachęcić klienta do dokonania transakcji online. Opracowując wiele scenariuszy działania mamy także możliwość automatycznej ich realizacji przez system – na podstawie naszych kryteriów i obserwowanych zachowań klienta.

Natomiast samo przygotowanie do wdrożenia systemu Marketing Automation jest procesem stymulującym kształtowanie nowych, pożądanych postaw wśród marketerów. Muszą oni wykonać wiele czynności, przed którymi się bronili, takich jak: zdefiniowanie strategii treści czy ustalenie z działem sprzedaży precyzyjnej definicji leada i sposobu postępowania z leadami wygenerowanymi przez marketing.

Przejrzyste procesy marketingowo‑sprzedażowe

Wdrożenie systemu Marketing Automation wymaga zmiany podejścia do działań marketingowych. Ze zdumieniem ciągle jeszcze obserwuję niechęć do mierzenia i precyzyjnej oceny aktywności marketingowych wśród samych marketerów. Część z nich liczy na to, że w „mętnej wodzie” łatwiej jest ukryć błędy czy brak skuteczności ich działań. Takim krótkowzrocznym postawom zarząd może zapobiegać, wprowadzając nowe, uporządkowane i przejrzyste procesy marketingowo‑sprzedażowe realizowane dzięki możliwościom, jakie dają narzędzia Marketing Automation.

Wymuszona cyfrowa rewolucja, której jesteśmy świadkami, powinna się stać silnym impulsem wprowadzania rozwiązań, które umożliwią lepsze wykorzystanie cyfrowych kanałów komunikacji oraz dadzą organizacjom lepszy wgląd w realne, wielokanałowe ścieżki zakupowe klientów. Tak jak wiele lat temu systemy CRM uporządkowały wiele procesów sprzedażowych, tak obecnie narzędzia Marketing Automation wydają się rozsądną propozycją dla organizacji, które chcą lepiej obsługiwać klientów coraz chętniej korzystających z cyfrowych, rozproszonych kanałów interakcji z dostawcami.

Z drugiej strony dyscyplina i przejrzystość działań marketingowych „wymuszone” przez systemy Marketing Automation są niezbędnym impulsem rozwojowym dla marketerów i błogosławieństwem dla dyrektorów finansowych – od lat próbujących rzetelnie ocenić wpływ inwestycji marketingowych na realne efekty biznesowe.

O AUTORZE:

Łukasz Kosuniak jest CEO oraz Head of Consulting w firmie Grow Consulting. Praktyk, wieloletni manager marketingu B2B (Samsung, Microsoft). Zarządzał pierwszym w Polsce samodzielnym wdrożeniem systemu Marketing Automation klasy korporacyjnej. Przeszkolił ponad 3 tysiące sprzedawców i marketerów B2B. Obecnie wspiera firmy w opracowaniu i realizacji skutecznej strategii marketingowej z wykorzystaniem narzędzi digital marketingu, takich jak Marketing Automation, Social Selling, Sales Enablement.

Gdy system typu Marketing Automation jest odpowiednio wdrożony i właściwie przygotowany do pracy, korzyści zauważą nie tylko marketerzy. Dowiedz się jeszcze „Kto skorzysta na Marketing Automation”.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!