Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Rynek pracownika wymusza zmiany w organizacji czasu pracy - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Motywacja

Rynek pracownika wymusza zmiany w organizacji czasu pracy

27 kwietnia 2023 4 min czytania

Problem braku równowagi między czasem poświęconym na zarabianie pieniędzy a tym przeznaczonym na utrzymywanie dobrych relacji z rodziną, przyjaciółmi, na pasje czy inne formy aktywności można odnieść bezpośrednio do zarządzania czasem w przypadku pracowników, a w przypadku menedżerów – do zarządzania ludźmi.

Pracodawca, zatrudniając pracownika do wykonywania określonych zadań, kupuje jego kompetencje i jego czas. Dlatego chce, aby wykorzystał czas w sposób najbardziej efektywny. Presja jest na tyle silna, że coraz więcej ludzi, nie umiejąc sobie z nią poradzić, cierpi na różne zaburzenia psychiczne. Lekarze mówią, że jest to nowa forma depresji, mająca nieodłączny związek z szybkim tempem życia i zaburzeniem proporcji pomiędzy pracą a wypoczynkiem. Choroba dotyka ludzi aktywnych zawodowo i na pierwszy rzut oka odnoszących duże zawodowe sukcesy. Rozszerza się też zjawisko tzw. anhedonii, czyli braku lub utraty zdolności do odczuwania przyjemności i satysfakcji, do przeżywania radości z tego, co do tej pory ją przynosiło, np. zapach świeżego chleba, górskie wędrówki czy zabawa z dzieckiem. Zjawisko to staje się coraz bardziej powszechne, dlatego świadomość pracodawców dotycząca ochrony zdrowia psychicznego jest bardziej niż pożądana, a jeszcze bardziej wskazane jest wdrożenie rozwiązań wspierających ludzi w utrzymywaniu równowagi między życiem prywatnym a zawodowym.

Elastyczne formy zatrudnienia pozwalają pracownikom odzyskać czas na życie prywatne, ograniczyć stres i sprawiają, że są szczęśliwsi.

Pracodawca może wprowadzić wiele rozwiązań. Może zaproponować pracownikom firmowe przedszkole, darmową opiekunkę do dziecka, z usług której można skorzystać w sytuacji awaryjnej, pracę z domu oraz usługi typu konsjerż, czyli pomoc osoby, która załatwi wiele codziennych spraw (odbierze dziecko z przedszkola, kupi bilet na samolot, odda auto do przeglądu, nada przesyłkę kurierską). Koszty takich rozwiązań są duże, jednak chronicznie zmęczony i zagoniony człowiek może narazić organizację na jeszcze większe wydatki. Nie tylko nie przyniesie wartości dodanej dla klienta firmy, w której pracuje, a co za tym idzie – dla samej firmy, ale może popełnić wiele błędów, których konsekwencje będą więcej kosztować niż wdrożenie rozwiązań z obszaru work‑life balance. Taka sytuacja może zrujnować wizerunek pracodawcy jako tego, który dba o ludzi, na co żadna firma nie może sobie pozwolić w sytuacji, kiedy toczy się ostra walka o pozyskanie najbardziej utalentowanych osób na rynku.

Przejmij kontrolę nad swoim mózgiem i wyzwól swój potencjał »

Większość firm już zrozumiała, że pracownicy są jej najważniejszym kapitałem. Dlatego wręcz prześciga się w wymyślaniu sposobów, które mają zmotywować potencjalnych kandydatów, aby wybrali ich organizację jako swoje miejsce pracy, czy też zniechęcić już zatrudnionych do poszukiwania innego pracodawcy. Jednym z takich rozwiązań jest elastyczny czas pracy. Mimo że polski Kodeks pracy nie przewiduje takich rozwiązań, wiele firm je wdrożyło, a inne się zastanawiają. W ogłoszeniach o naborze często widnieje informacja o możliwości wykonywania pracy w różnych formach. Dopuszczalne są: praca zdalna, elastyczne godziny, możliwość korzystania z tzw. home office. Rekruterzy sygnalizują wręcz, że to konieczny element, aby skłonić kandydata do pozytywnej decyzji, szczególnie w branżach, które cierpią na deficyty kadrowe, jak: IT, transport i spedycja, opieka zdrowotna czy gastronomia.

I nie chodzi tylko o milenialsów. Tego samego chcą wszystkie pokolenia. Prawie wszyscy ludzie mają bowiem silną potrzebę uczestniczenia w życiu społecznym i rodzinnym. Coraz rzadziej praca i pieniądze są dla nich nadrzędnym celem, któremu podporządkowują wszystko inne. Te potrzeby niewiele się różnią od potrzeb naszych rodziców czy dziadków, ale obecnie mamy lepszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z pracodawcą, dla którego liczba osób rezygnujących z pracy niejednokrotnie jest jednym z głównych wskaźników biznesowych. Duża rotacja pracowników może narazić organizację na utratę stabilności i wysokie koszty wynikające z ciągłego naboru.

Elastyczne formy zatrudnienia, oparte bardziej na realizacji konkretnych zadań w swobodnym schemacie godzinowym aniżeli na konieczności przepracowania konkretnej liczby godzin w konkretnym dniu i w konkretnym czasie, są dokładnie tym, co może pozwolić odzyskać czas na życie prywatne, ograniczyć stres i przyczynić się do tego, że pracownicy będą szczęśliwsi, a tym samym bardziej lojalni i zaangażowani.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!