Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kultura organizacyjna

Jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą produktywności? Przypadek Crédit Agricole

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Crédit Agricole, wcześniej Lukas Bank, zaczynał jako dynamiczna organizacja współtworzona przez energicznych i kreatywnych ludzi. Niestety w roku 2011, wobec zmiany sytuacji na rynku i wzmożonej aktywności konkurentów, cieszący się konstruktywną kulturą bank stał się bardziej pasywny, a niegdyś odważni pracownicy zaczęli podejmować działania bezpieczne, mało ryzykowne i nienarażające ich na konflikt. Jak firmie udało się pokonać paraliż i tchnąć w zespół nowe życie?

W 2011 roku, po latach wzrostu i dynamicznego przejmowania rynku pożyczek bankowych, sytuacja zaczęła się zmieniać na niekorzyść Lukas Banku, a później Crédit Agricole. Było to spowodowane rosnącą aktywnością konkurencji i liczbą nowych regulacji prawnych.

Do tamtej pory osobowość organizacyjną firmy można było określić jako dynamiczną, pełną wyjątkowych ludzi, których średnia wieku wynosiła ok. 30 lat. Większość kadry menedżerskiej pochodziła z awansów. Bank mógł się pochwalić wysokim wzrostem udziału w rynku i dobrymi wynikami finansowym oraz szybko rosnącą bazą klientów. Gdy sytuacja zaczęła się pogarszać, wprowadzono do zespołu bardziej tradycyjne zasady i styl przywództwa. To sprawiło, że wcześniejsza kultura przedsiębiorczości zaczęła zanikać. Szybko uwidoczniły się liczne subkultury w organizacji, zahamowała kreatywność zespołu. Zarząd banku wiedział, że nie przywróci pierwotnej energii bez istotnych zmian kultury organizacyjnej. Najpierw jednak konieczna była konkretna i potwierdzona badaniami diagnoza obecnej kultury oraz uporządkowane podejście do zmiany. I tu wsparciem stała się pomoc z zewnątrz.

Jak kultura organizacyjna wpływa na realizację strategii?

Firma postanowiła wrócić do podstaw. Bo jeśli strategia firmy odpowiada na pytanie „co?”, czyli co chcemy zrobić, aby osiągnąć założone cele strategiczne i wizje organizacji, to kultura organizacji odpowiada na pytanie „jak?”, czyli jak ludzie będą działać, postępować, wdrażać strategię każdego dnia. Kultura to normy zachowań powszechne w organizacji, które albo wspierają realizację strategii, albo też są dla niej barierą. I dlatego właśnie na kulturze postanowiła skupić się firma Crédit Agricole.

Na przestrzeni 3 lat przeprowadzono dwa badania, których celem było porównanie wniosków i zaobserwowanie zmian. Pierwsze odbyło się w 2011 roku, jeszcze w Lukas Banku, czyli przed zmianą nazwy na Crédit Agricole. Drugie badanie odbyło się w roku 2014, czyli po rebrandingu. W obu zastosowano modele stworzone przez firmę Human Synergistics: OCI dla badania kultury w wybranych podgrupach osób i OEI, którym zbadano czynniki wpływające na zastaną kulturę, aby zidentyfikować priorytetowe obszary wymagające zmiany w banku. Cały proces zakładał uprzednie określenie, jaka powinna być idealna, czyli docelowa kultura organizacyjna.

Obejrzyj fragment wystąpienia Beaty Janczur na konferencji ICAN Institute

Jaka kultura jest i jaka być powinna?

Pierwsze badanie wykazało bardzo silny styl pasywny, wpływający negatywnie na zaangażowanie pracowników i innowacyjność. Ludzie nie akceptowali celów indywidualnych, choć same cele nie były uważane za trudne – nie były też w wystarczającym stopniu dyskutowane z menedżerami.

Najważniejsze w dalszym procesie było znalezienie wśród menedżerów agentów zmian, którzy mogliby rozwinąć przywództwo w organizacji. W tym celu przeprowadzono warsztaty i szkolenia oraz wspólnie wypracowano cel i drogę dojścia do tego, jaka była upragniona osobowość organizacji.

Podczas powtórnego badania kultury w Crédit Agricole podzielono badanych na większą liczbę podgrup, aby zobaczyć i porównać kulturę w różnych pionach i departamentach. Podzielono też dział sprzedaży na cztery regiony i porównano poziom stylów „konstruktywnych” w każdym z regionów z procentowym poziomem realizacji celów. Porównanie wyraźnie pokazało, że tam, gdzie jest najbardziej konstruktywna kultura, cele sprzedażowe są nawet przekroczone. Natomiast najmniej konstruktywna kultura przenosi się też na najsłabszą sprzedaż.

Jak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą produktywności? Przypadek Crédit AgricoleJak budować kulturę organizacyjną sprzyjającą produktywności? Przypadek Crédit Agricole

Najsilniejszy sprzedażowo region okazał się mieć najbardziej konstruktywną kulturę. Jego szef, Bogusz Niewiadomski, został mianowany na szefa sprzedaży całego banku. Ten awans jest też silnym komunikatem do organizacji mówiącym, jakich liderów organizacja potrzebuje i jaką kulturę chce bank promować.

Stwórz efektywną kulturę w swojej firmie!

Pozorna zmiana na lepsze

Niestety drugie badanie wykazało, że pasywne zachowania stały się jeszcze częstsze w całej organizacji. Obniżył się poziom samorealizacji. Wzrosło krytykowanie nie wprost. Wskaźnik niebezpiecznych zachowań wzrósł szczególnie wśród top menedżerów. Dlaczego tak się stało?

Kluczowym czynnikiem sukcesu w zmianie kulturowej jest zaangażowanie i osobiste włączenie się w projekt liderów, w tym osoby zarządzającej. Niepełne zaangażowanie, a nawet „delegowanie” zmiany kulturowej na niższe poziomy w organizacji może jedynie prowadzić do pewnych modyfikacji kultury, poprawy w pojedynczych obszarach, ale nie do szeroko pojętej transformacji kultury.

Włączenie w proces wszystkich liderów, zaangażowanie ich i przekonanie do zmiany kulturowej jest jednym z największych wyzwań. Liderzy, którzy nie widzą swojego wpływu na kulturę i prezentują niezgodne z kierunkiem pożądanej zmiany zachowania, przekazują komunikat, że zmiana kulturowa nie jest ważna. Kultura, która nie jest zarządzana w bardzo konsekwentny sposób od samej góry, ma tendencję do wzmacniania defensywnego kierunku.

Nauka na błędach

Crédit Agricole uczy się na własnych błędach. Dziś zarząd modeluje zachowania o wiele skuteczniej. Wprowadzono spłaszczoną strukturę organizacji, zmniejszono liczbę menedżerów i sukcesywnie wdraża się założenia swobodnej i jawnej komunikacji między pracownikami. Wyróżniono następujące czynniki warunkujące poprawę kultury organizacyjnej.

  1. Jasna wizja tego, co się chce osiągnąć – wizja zmian powinna być spójna i podzielana przez cały zarząd.

  2. Autorefleksja liderów – każdy lider powinien być wzorem, samemu przejawiać upragnione przez siebie zachowania i motywować innych do określonego rodzaju zachowań.

  3. Angażowanie ludzi w proces zmian – pracownicy powinni być zachęcani do prezentowania postaw zgodnych z upragnioną kulturą. W przeciwnym razie pozostaną oni na bezpiecznych dotychczasowych pozycjach.

  4. Jasny plan działania – poza znajomością sytuacji wyjściowej i wizją upragnionej zmiany bardzo ważne jest określenie drogi, którą należy kroczyć. Jest ona zdeterminowana przez czynniki w istotny sposób wpływające na kształt zastanej kultury.

  5. Cały proces zmian – jak i jego sens, przebieg i upragniony rezultat – musi być stale i otwarcie komunikowany w całej organizacji.

Zmiana kultury to długotrwały proces. Potrzeba około 3 lat, aby można było zobaczyć wyraźnie zmiany. Konsekwencja we wprowadzaniu zmian, usuwanie barier w kierunku budowania konstruktywnych norm kultury i spójność zachowań liderów są kluczem do sukcesu.

Zarządzanie kulturą organizacyjną nigdy się nie kończy. To jest stały proces, konsekwentnie i świadomie zarządzany. Jak powiedział Edgar Schein: „Podstawą dla liderów jest zrozumienie, że jeżeli nie będą świadomi kultury, w jakiej działają, to ta kultura będzie nimi zarządzała”.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!