Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Przełomowe innowacje

Zarządzanie procesowe – biurokratyczna strata czasu czy konkretne korzyści biznesowe?

27 kwietnia 2023 7 min czytania

„Nie musisz się zmieniać – przetrwanie nie jest obowiązkowe”, twierdził profesor William E. Deming.

Od tego amerykańskiego inżyniera, matematyka i wybitnego konsultanta w latach 50. XX w. szefowie japońskich firm (m.in. Sony, Nissana, Mitsubishi i Toyoty) uczyli się statystycznych technik kontroli jakości. To on pokazał Japończykom drogę do tego, jak podnieść się po przegranej w II wojnie światowej i podjąć walkę na nowo – tym razem o światowe rynki gospodarcze. Wojnę tę Japończycy wygrali, bo potrafili zmienić swój sposób myślenia i wdrożyć słynne 14 zasad Deminga, wśród których poczesne miejsce zajmowała ta zachęcająca do przełamywania barier między poszczególnymi działami przedsiębiorstwa. Deming wierzył, że należy firmę traktować jak jeden organizm. To dlatego zachęcał japońskich prezesów do czegoś, co było ich kulturze bardzo obce – do spłaszczania hierarchii i zwiększania intensywności relacji między działami wewnątrz organizacji – przede wszystkim dzięki intensywnej i efektywnej wymianie informacji.

Tym samym, blisko 70 lat temu, Demingowi udało się zaszczepić w japońskich menedżerach procesowe myślenie, które umożliwiło im nie tylko zrewolucjonizowanie sposobu pracy, ale także na podniesienie jakości tworzonych przez siebie produktów i w rezultacie podbicie globalnych rynków. Japonia na nowo stała się liczącym i podziwianym imperium – tyle że gospodarczym.

Dziś – w dobie zinformatyzowanych, procesowych systemów ERP – wdrożenie procesowego zarządzania jest łatwiejsze niż kiedykolwiek, a mimo to wielu przedsiębiorców nie dostrzega korzyści, jakie ono niesie. Trudno mi to zrozumieć – zwłaszcza w obliczu licznych dowodów na efektywność takiego podejścia.

Dowiedz się, jak stać się wytrawnym strategiem oraz jak planować działania, które w przyszłości zaowocują sukcesami Twojej firmy. »

Czy leci z nami pilot?

Korzyści z wdrożenia procesowego systemu zarządzania łatwo wyjaśnić na przykładzie firmy, która specjalizuje się w uzyskiwaniu odszkodowań dla pasażerów opóźnionych samolotów. Nazwijmy ją firmą X.

Zyski firmy X uzależnione są od kilku czynników.

  • Po pierwsze od tego, ile samolotów się spóźni z winy przewoźnika.

  • Po drugie: w ilu przypadkach opóźnienie to przekroczy 3 godziny (warunek konieczny, by pasażerowi przysługiwała rekompensata).

  • Po trzecie: od tego, ilu pasażerów danego lotu dowie się o tym, że przysługuje im prawo do rekompensaty.

  • Po czwarte: ilu zgłosi się z prośbą o pomoc właśnie do firmy X.

  • Po piąte: od tego, czy same formalności związane z uzyskiwaniem odszkodowania w imieniu pasażera zostaną przeprowadzone sprawnie i kompletnie.

Widać zatem wyraźnie, że droga od opóźnionego samolotu do uzyskania dla klienta odszkodowania, czyli do uzyskania przez firmę przychodu, jest pewnym procesem, w którym poszczególne elementy są ze sobą powiązane, ale mogą być realizowane przez różne departamenty.

Wyszukiwaniem opóźnionych lotów spełniających narzucone kryteria zajmuje się dział researchu. Za proces uświadamiania pasażerów o ich prawach odpowiadać może dział PR. Za dotarcie do konkretnych pasażerów z opóźnionego lotu może odpowiadać dział sprzedaży, a za to, by klient zechciał wybrać właśnie firmę X, a nie konkurencję – dział marketingu kreujący wizerunek marki. Za cały proces odszkodowawczy będzie odpowiadać dział prawny firmy. Finalnym elementem procesu będzie zaksięgowanie operacji i przelanie na konto klienta odszkodowania i rozliczenie całej operacji ze stosownymi urzędami.

Sukces firmy X w dużej mierze uzależniony jest od szybkiego reagowania na pojawiające się możliwości i nie wyobrażam sobie, by mogła to robić efektywnie, tkwiąc w strukturze wertykalnej i polegając jedynie na papierowym obiegu dokumentów. Taka struktura uniemożliwia efektywną współpracę między działami, ale także może powodować gorszą jakość obsługi klienta. Wdrożenie w takiej firmie procesowego systemu ERP pozwala na płynną wymianę informacji między poszczególnymi działami, a także na szybkie reagowanie. To prawda – samo wdrożenie systemu i konieczność wypełniania przez pracowników dokumentów online może wydawać się biurokracją, ale to właśnie ta biurokracja pozwala firmie na stały wzrost przychodów. Im szybciej informacja o opóźnionym locie trafi do działu sprzedaży i im sprawniej przebiegnie cały proces odszkodowawczy, tym więcej klientów, za pośrednictwem poleceń od swoich znajomych, dowie się o tym, że firma X to najsprawniejszy podmiot tego typu na rynku.

Opisanie procesu to nie to samo, co jego kontrolowanie

Precyzyjne zaprojektowanie procesów, w których wykonanie angażuje wiele osób w całej organizacji, może usprawnić pracę i przynieść firmie znaczne oszczędności. Pod jednym wszak warunkiem: że na bieżąco będziemy mierzyć efektywność danego procesu, wyciągać wnioski z takich pomiarów i przekładać je na konkretne modyfikacje usprawniające przebieg procesu.

Tymczasem z badania, które w kwietniu 2017 r. zrealizował Macrologic wraz z firmą Antal, wynika, że świadomość wagi procesów zarządczych nie jest równoznaczna z tym, że firma będzie je mierzyć. Dla przykładu: 90% firm traktuje proces adaptacji pracownika w firmie jako ważny lub bardzo ważny, ale… aż 34% nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, ile on trwa i czy czas ten jest optymalny. Tymczasem szybsze i pełniejsze wdrożenie pracownika, które obejmuje jego interakcje z różnymi działami w firmie, bezpośrednio przekłada się na rezultaty biznesowe i sprawniejsze działanie całej organizacji.

To dlatego zachęcam do tego, by nie tylko mapować, ale przede wszystkim mierzyć efektywność zmapowanych procesów. No i oczywiście do tego, by z pomiarów tych wyciągać właściwe wnioski.

Zmiana – jedyna stała rzecz w organizacji

Jeśli udało ci się spłaszczyć strukturę w swojej firmie, zmapować procesy, usprawnić komunikację między poszczególnymi działami i zarządzasz firmą w sposób horyzontalny, to oczywiście możesz sobie pogratulować, ale na laurach osiąść nie możesz. Jedyną stałą w świecie, a zatem także w twojej organizacji, jest bowiem zmiana i musisz być na nią cały czas gotowy.

Do kolejnych modyfikacji procesów może cię zmusić np. zmiana w prawie (to dotknęło już kilkukrotnie firmy z branży alkoholowej, które wraz z kolejnymi obostrzeniami zmuszone zostały do modyfikacji swoich kanałów komunikacji i sprzedaży), pojawienie się konkurencji w postaci zupełnie nowej kategorii produktowej (to spotkało m.in. firmę Kodak, którą z pozycji lidera w branży fotograficznej wyparły firmy oferujące rozwiązania cyfrowe) czy coś tak nieoczywistego, jak ocieplenie klimatu (ten aspekt mocno wpływa na górskie ośrodki narciarskie, które zmuszone są do modyfikowania swojej oferty i działań – np. związanych z dośnieżaniem stoków – kilkukrotnie w trakcie sezonu zimowego).

Podsumowując: procesowe podejście do zarządzania umożliwia firmom zwiększanie efektywności biznesowej, ale tylko pod warunkiem, że procesy te będą nie tylko monitorowane, ale także modyfikowane wtedy, gdy okazuje się to konieczne. Jak mówił Jeff Bezos, założyciel serwisu Amazon.com: „Efektywne procesy to nie biurokracja; biurokracja to procesy pozbawione sensu”.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym „organizacja horyzontalna” tak właściwie jest? »

Chcesz rozwijać swoją firmę? Zarządzaj nią horyzontalnie 

Barbara Skrzecz-Mozdyniewicz PL

Wdrożenie zarządzania procesowego wcale nie musi oznaczać diametralnych zmian w organizacji.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od inspirującego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak deepfake, […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. Zwrócenie […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!