Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the acf domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpcf7-redirect domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
Jak sprawić, by technologia nie rozpraszała uwagi pracowników - MITSMR

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 45

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-single-article.php on line 96
Kompetencje i szkolenia

Jak sprawić, by technologia nie rozpraszała uwagi pracowników

27 kwietnia 2023 7 min czytania

Aby stworzyć środowisko pracy sprzyjające koncentracji, menedżerowie muszą nie tylko zapewnić pracownikom narzędzia i szkolenia, ale także sami stać się wzorem do naśladowania.

Jako analityk i doradca firm technologicznych od dawna znam sztuczki stosowane przez platformy cyfrowe, sprawiające, że korzystanie z nich może prowadzić do uzależnienia. Nie sądziłem, że sam mogę być na nie podatny. Jednak kilka lat temu wpadłem w pułapkę. Przez całe dnie ledwo mogłem wytrzymać kilka minut bez sprawdzania powiadomień na telefonie. Odbijało się to na mojej produktywności, ale też negatywnie wpływało na życie prywatne.

W cyfrową pułapkę rozproszenia uwagi wpadają pracownicy firm z każdej branży, w każdym wieku, co ma negatywny wpływ na ich samopoczucie. Badanie z 2012 roku pokazało, że cyfrowe rozproszenie uwagi pracowników kosztuje firmy ponad 10 000 USD rocznie na osobę. Według najnowszego raportu firmy Udemy, prawie dwie trzecie pracowników (62%) spędza około godziny każdego dnia roboczego, patrząc na swoje telefony.

Badanie Udemy wykazało, że większość pracodawców w bardzo małym zakresie pomaga pracownikom w „zarządzaniu ciągłym hałasem, przerwami i powiadomieniami, aby utrzymać wydajność”. Siedemdziesiąt procent pracowników twierdzi, że szkolenia pomogłyby ludziom blokować rozproszenie uwagi. Ale 66% nie rozmawiało ze swoimi przełożonymi o potrzebie takiego szkolenia, „być może dlatego, że czują się niepewnie, ujawniając obszary, które mogą być postrzegane jako ich słabości”.

W mojej książce Lifescale opisuję szereg kroków, które pomogły mi odzyskać koncentrację. Przekonałem się również, że kiedy osoby pełniące funkcje kierownicze dzielą się własnymi dobrymi nawykami ze swoimi zespołami, przeobrażają swoje otoczenie. Rezultaty ich działań mogą zmieniać organizacje w sposób wykładniczy, pomagając stworzyć zdrowsze, sprzyjające koncentracji środowisko pracy.

Jak pracować nad koncentracją

Zaczynając od surowych zasad, takich jak „nie patrzcie na telefon przez następną godzinę”, nie osiągniesz długoterminowej poprawy. W zespole możesz raczej wzbudzić niechęć niż zaangażowanie. Zostaliśmy nauczeni, jak pies Pawłowa, by reagować na powiadomienia, a nawet je przewidywać. Co więcej, często nawet nie zdajemy sobie sprawy, że to robimy. Kluczowe jest oduczenie się tej reakcji.

Jednym ze sposobów na pozbycie się odruchu sprawdzania powiadomień jest zastosowanie techniki Pomodoro. Polega ona na tym, że koncentrujemy się na jednym zadaniu przez 25 minut, po czym następuje przerwa trwająca około pięciu minut. Ponieważ wiemy, że nadchodzi przerwa, łatwiej jest oprzeć się pokusie sprawdzenia każdego powiadomienia. Łatwiej uniknąć rozproszenia uwagi przez zadania niezwiązane z pracą.

Niektóre osoby mogą szybciej przystosowywać się do pracy w jasno określonych interwałach niż inne. Ja sam musiałem zacząć od znacznie krótszych okresów intensywnej pracy, stopniowo dochodząc do momentu, kiedy mogłem wytrzymać 25 minut. Rzuć pracownikom wyzwanie, aby zrobili to samo. Zaoferuj im miejsce do przechowywania urządzeń poza zasięgiem ich wzroku. Zachęć do wypróbowania aplikacji, które pokazują, jak często sięgamy po telefon w ciągu dnia.

Jeśli napotkasz opór, działaj z empatią. Podkreśl, że to wasz wspólny problem – w końcu w ciągu ostatnich lat wszyscy w mniejszym lub większym stopniu uzależniliśmy się od technologii. Wytłumacz, że dzięki takiemu podejściu pojedyncze osoby i całe zespoły mogą wykonać więcej pracy. Możesz również zaproponować, że innym działom ogłosisz: „tak teraz pracujemy” . Dzięki temu ich pracownicy będą wiedzieli, że mogą oczekiwać odpowiedzi w ciągu dwóch godzin, a nie dwóch minut.

Cofnij czas w biurach typu open space

Choć na początku XXI wieku, tuż po tym, jak pękła bańka internetowa, gwałtownie wzrosła popularność otwartych przestrzeni biurowych i wiele organizacji dosłownie burzyło ściany pomiędzy pomieszczeniami, ostatnie badania przeprowadzone w Harvard Business School wykazały, że otwarte przestrzenie biurowe mogą w rzeczywistości negatywnie wpływać na wydajność i jakość współpracy.

Chociaż w projektach biur dobrze jest uwzględnić otwarte przestrzenie, w których ludzie mogą rozmawiać i współpracować, ważne jest również, aby zapewnić pracownikom przestrzeń z dala od hałasu. W rzeczywistości w ankiecie Udemy pracownicy wymieniali gadatliwych współpracowników i hałas biurowy jako jeszcze większy problem niż urządzenia cyfrowe rozpraszające uwagę.

Ale nawet same cyfrowe urządzenia rozpraszają uwagę w większym stopniu, jeśli pracownicy siedzą w biurze typu open space. W końcu możesz wyłączyć własny telefon, ale wciąż słyszysz dźwięki wydawane przez urządzenia innych pracowników wokół ciebie. A słuchanie tych wszystkich powiadomień może zwiększyć pokusę porzucenia pracy i sprawdzenia własnego telefonu.

Tam, gdzie jest to możliwe, zachęcam menedżerów do zapewnienia ludziom nie tylko boksów, ale także zamykanych pomieszczeń (jeśli to możliwe osobnych lub współdzielonych, cichych pokoi). Możliwość zamknięcia drzwi robi dużą różnicę. Zapewnienie pracownikom słuchawek z redukcją szumów jest również świetnym rozwiązaniem sprzyjającym koncentracji – nie tylko blokują one dźwięki, ale też w widoczny sposób sygnalizują, że nosząca je osoba nie chce, by jej przeszkadzano, ponieważ wykonuje pracę wymagającą koncentracji.

Stwórz plan na wypadek pilnych sytuacji

Nawet jeśli ludziom uda się zmniejszyć uzależnienie od technologii i pracować w cichych warunkach, co zrozumiałe, nadal będą często odczuwać potrzebę sprawdzenia każdego powiadomienia na wypadek, gdyby było to coś pilnego.

Polecam menedżerom skonfigurowanie protokołu wyłącznie dla pilnych wiadomości i oszczędne używanie go. Może to być narzędzie, które emituje specjalny dźwięk, gdy coś jest oznaczone jako pilne. Takie narzędzie jest łatwe w obsłudze i łatwo jest je ustawić na komputerach, telefonach i tabletach. Może ono blokować wszystkie inne powiadomienia, umożliwiając przesyłanie tylko pilnych wiadomości. Zalecam, aby umożliwić każdemu w organizacji oznaczenie wiadomości e‑mail jako pilnej. Nie polecam takich ustawień, w których wszystkie wiadomości od niektórych nadawców (na przykład szefa) oznaczane są jako pilne.

A kiedy ludzie są na wakacjach, nie oczekuj, że w ogóle będą czytać e‑maile. Jeśli absolutnie trzeba się z nimi skontaktować w nagłym wypadku, to napisz do nich SMS‑a lub zadzwoń.

Skoncentrowany szef

Ostatecznie jednym z najbardziej znaczących działań, jakie możemy podjąć jako menedżerowie, aby walczyć z rozproszeniem uwagi w środowisku pracy i przywrócić produktywność, jest dawanie przykładu innym.

Podczas spotkań firmowych osoby zajmujące stanowiska kierownicze powinny unikać sprawdzania maili i innych wiadomości w telefonach. Kiedy rozmawiamy z pracownikami, nie powinniśmy zakładać, że widzieli już te mało pilne e‑maile, które wysłaliśmy im w ciągu ostatniej godziny. A kiedy siedzimy (lub stoimy) przy naszych biurkach, pracownicy powinni widzieć, że jesteśmy skupieni przez dłuższy czas.

Nie jest to wcale łatwe. Osiągnięcie tego wszystkiego oznacza przeciwstawienie się ewolucji naszych biur w ostatnich latach. Doświadczenie podpowiada mi jednak, że podejmując tego typu kroki, uczynimy nasze zawodowe życie lepszym, a naszym firmom przysporzymy sukcesów.

Tematy

Może Cię zainteresować


Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
Testowy wpis dla magazynow

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Volutpat orci auctor senectus natoque elementum egestas sit sed. Sem faucibus etiam at auctor nisi. Elit dui congue orci eu lorem est. Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis. Curabitur luctus et hac magna scelerisque augue sit dictumst turpis.

Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Czwarty magazyn z nieco dłuższym tytułem dodany, a co tam, niech ludzie czytają.

A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.A tutaj będzie ekstremalnie długi excerpt.

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji. Konferencja rozpoczęła się od […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Analityka i Business Intelligence
Konferencja Trendy HR „Future Ready Organization™: Różnorodność, Dobrostan i Kompetencje pracowników”
22 listopada 2024 r. spotkaliśmy się w gronie ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji Trendy HR. Jej motywem przewodnim była kultura organizacyjna na miarę Future Ready Organization™, dobrostan pracowników oraz system pracy i rozwoju oparty na pięciu pokoleniach pracowników. Nasi uczestnicy otrzymali wiele praktycznych wskazówek i cennej wiedzy na temat funkcjonowania oraz możliwości rozwoju organizacji.
Podcast
Premium

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Akceleratory biznesu
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy

Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego wzrostu i efektywności firmy. CFO coraz częściej są współodpowiedzialni za wdrażanie technologii, które wspierają cyfryzację finansów.

Współpraca między CFO a CIO jest zatem niezbędna, aby budować efektywną infrastrukturę IT, wspierającą kluczowe procesy finansowe. Automatyzacja i analiza danych, będące fundamentem obecnych trendów t

Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
CFO i CIO: zgodnie w kierunku cyfrowej transformacji firmy
Transformacja cyfrowa wymaga współpracy na wielu poziomach. Szczególnie istotna jest kooperacja pomiędzy CFO i CIO, która realnie wpływa na realizację strategicznych celów biznesowych i wdrażanie innowacji, które są kluczowe w budowaniu przewag konkurencyjnych. CFO jako lider technologicznych zmian Rola CFO ewoluuje w stronę przywództwa technologicznego. Według badania McKinsey, ponad 75% CFO uważa, że transformacja technologiczna jest kluczowa dla długoterminowego […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak AI zmienia naszą pracę i życie. Rozmowa z Aleksandrą Przegalińską
Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje zarówno nasze codzienne życie, jak i sposób, w jaki funkcjonujemy świecie w biznesu. Aleksandra Przegalińska, jedna z czołowych badaczek AI w Polsce, przedstawia najważniejsze wyzwania i możliwości, jakie niesie ze sobą ta technologia, i oferuje cenne wnioski dla liderów biznesu. AI jest potężnym narzędziem, które może bardzo zwiększyć efektywność organizacji, jej wykorzystanie jednak wymaga odpowiedzialności. Takie technologie jak […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Podcast

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /home/mitsmr/domains/mitsmr.dev.webvist.pl/public_html/wp-content/themes/mitsmr/template-parts/part-slider-article.php on line 45
Bez kategorii
Jak zwalniać ludzi we właściwy sposób?
Przechodzimy przez transformację organizacyjną, która będzie obejmować redukcję zatrudnienia. Jak możemy to zrobić szybko i efektywnie? Szybkie rozwiązywania trudnej sytuacji mogą być kuszące. Liderzy mogą chcieć jednym cięciem rozwiązać problem i ruszyć dalej. Jednak decyzje, które mają znaczący wpływ na życie pracowników, powinny być przemyślane i podejmowane z empatią. Radykalne zwolnienia mogą podważyć zaufanie pozostałych pracowników i pozostawić ich w poczuciu niepewności. […]
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!